جهانبخش محبی نیا اصل را بر باد ندهیم

تصور کنید برجام شکل نمی گرفت و خباثت آل سعود و حداقل خشونت کلامی و عربده کشی نتانیاهو با طیفی از وطن فروشان تا حال سینرژیک پیش می رفت، حاصل کار در حال حاضر بدون قطع بسیار اضطراب‌زا می شد.
هرچند برجام شق القمر نکرد و توقع هم این نبود اما به اقتصاد، سیاست خارجی و همبستگی ملی جان تازه ای بخشید. دلیل بر این ادعا بی قراری نو محافظه کاران کابینه رژیم صهیونیستی و آل سعود بود که ورود به عرصه مذاکره پیرامون مباحث اتمی را فروریختن قواره سیاست خارجی‌شان لحاظ می کردند. رئیس ایالات متحده آمریکا که یاغی‌گری در سرشت و ذات ایشان است با خروج از برجام فواید و نتایج سیاسی حضور ایران در برجام را به اثبات رساند و از طرفی بی اعتنایی به خواست بیش از هفتاد درصد از مردم آمریکا به بازار سیاست داخلی را عرضه کرد.
به غیر از معدود دولت های دم بریده، هیچ کشور و ملتی با ترامپ همراهی نکرد و انزوای سیاسی کاخ سفید نشینان به عیان در ویترین سیاست جهانی به نمایش گذاشته شد. عصبانیت و لرز ترامپ در طول صحبت خروج از برجام به طور کامل آشکار بود. برای ایشان و دستیارانش خروج از برجام به هیچ وجه راحت نبود. مشاجره ایشان با مک کارلین و بعضی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره و عدم همراهی سران اروپا و نارضایتی دو سوم مردم آمریکا کم هزینه ای نیست که وی به خاطر رضایت نتانیاهو و آل سعود پرداخت. بی نزاکتی و بی ادبی ترامپ در جهان ثابت شده است. در نمایشی که بعد از خروج از برجام برای تعدیل تکانه های رئیس دولت آمریکا شکل گرفت وی بی محابا مهاجرین به آمریکا را حیوان نامید، البته این ویژگی مختص به ایشان نیست، سیاست مداران و ناطقینی از کشورهای دیگر هم در پیروی از هتاکی، گوی سبقت را از ترامپ ربوده اند.
خاورمیانه در حال حاضر اوضاع بسیار بدی را تجربه می کند. سپردن آینده این منطقه از جغرافیای جهان به هتاکان، آینده را به شکل وحشتناکی مستعد تخریب، ویرانی و قحطی بدتری خواهد کرد.


چاره چیست؟
مقابله به‌مثل و تکرار اعمال ناشیانه و انفعالی ترامپ در سیاست خارجی فرو رفتن در تاریکی و گرفتار شدن در تله صهیونیسم جهانی است. ما نباید آنقدر ساده باشیم که منتظر بمانیم و دنباله رو کسی باشیم که قابل پیش بینی نیست. بر حسب اتفاق باید حریف، رقیب یا دشمن را با دیپلماسی متوقف کرد. او مست آمده است و علاج این ماجرا هوشیاری است. برجام نشان داد اگر آمریکایی ها زور نداشته باشند و با توسل به اجبار وارد صحنه نشوند خیلی سریع گول می خورند کمااینکه به قول یکی از کارمندان عالی رتبه سابق سیا، رژیم سعودی سالیان سال است آسیبی به اقتصاد آمریکا زده است که شوروی سابق از عهده آن برنیامد یا اینکه رژیم صهیونیستی هزینه بقایش را بر گردن آمریکایی ها انداخته است بدون اینکه عوارضی پرداخت نماید. تازه کمک/زیان هم دریافت می کند.
اگر ترامپ هتاکی می کند باید دهن آن را با ادب ایرانی- اسلامی بست و اگر دنبال خشونت است با تکیه بر غیرت و شجاعت او را مهار کرد. اقدام دیپلماسی و حماسی نهادهای رسمی و مردم بزرگ ایران در مقابله با سلطه طلبی ترامپ قابل وصف و حائز اهمیت است اما تبدیل صحن پارلمان به باشگاه سیاسی و راه اندازی تظاهرات به سبک بعضی از نمایندگان دوره های قبلی درست نیست. پارلمان با توسل به فن، علم، عقل و آگاهی باید منافع ملی و حیاتی ایران را تضمین و حفظ کند. نمایندگان واجب است از حقوق بین الملل ملت ایران صیانت کنند. آتش زدن برجام شاید محملی داشته باشد اما آتش زدن پرچم یک ملت که بیش از هفتاد درصد مردم آن عمل ناشیانه ترامپ را نمی پسندند، به گمانم تعدیل حرارتی است که بر جان ترامپ افتاده است. شکر خدا را که مجلس آتش نگرفت.
نکته بعدی تحلیل روان شناختی سخنان ترامپ در خروج از برجام و حتی در حمله موشکی به سوریه است که سرتاپا آمیخته به تمنای مذاکره با ایران بود. لازم است ما از هنر دیپلماسی استفاده بهینه کنیم. دیپلماسی فن است. زورآزمایی سیاسی است نباید با سادگی راه بر بدخواهان ایران و جمهوری اسلامی هموار کرد. اگر مراقبت لازم را در این عرصه داشته باشیم آل سعود و نتانیاهو بلاخره در یکی از تورهای سیاست ایران به کمین خواهند افتاد. قضییه مک فارلین، اعتراف آلبرایت و نرمش اوباما جدای از تلون دیپلماتیک پیامی هم داشت که کاخ سفید حاضر است از خیر اسرائیل و آل سعود بگذرد به شرطی که دیپلماسی خارجی ما با حفظ استقلال بی بدیل ملت ایران، آن را بارور کند. اگر آمریکایی ها حاضرند از هنر عقب نشینی در سیاست خارجی استفاده کنند آنها را آزاد بگذاریم.
گاهی برای حفظ اصل موضوع باید فروعاتی را زیر خاک کرد تا فرداها دم برآورد با شرط اینکه اصل را بر باد ندهیم. بلاخره هر کسی را برای کاری ساخته اند. اگر متخصص در حوزه پزشکی به امر معماری و سازه بپردازد عاقبت کار معلوم است. همانطور که معمار و بنا نمی تواند کار بازرگان و یا پزشک را انجام دهد. شاید استثنایی هم خلاف قاعده به بار بنشیند اما ماندگاری و مانایی بنای سیاست بر اصل و قاعده است. تهدیدها و آسیب های عینی که از ناحیه سیاست خارجی به کشور وارد شده است بدون تعارف قابل اغماض نیست و در همه دوره ها کشور از سازماندهی تیم مناسب کاری و سفرای قدر محروم بوده است. حواسمان باشد تاریخ یک بار فرصت و شانس سوار بر قدرت را به فرد، طبقه و یا مکتبی می دهد. اگر خلاف مشیت الهی و قواعد منطبق بر عقل و دین برانیم در نقطه ای نامعلوم و یا گذری ناآشنا وقت برای تنظیم محموله باقی نخواهد ماند آن وقت متاسفانه موقع خرید دفتر ثبت خاطرات است.
سایر اخبار این روزنامه
کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق: فهرست مقتدی صدر پیروز نهایی انتخابات پارلمانی شد «ابتکار» از دلایل تضادها و درگیری‌ها درتغییرات تقسیمات کشوری گزارش می‌دهد جدایی اجتماعی در جغرافیای سیاسی رئیس جمهوری در دیدار جمعی از زنان، جوانان و دانشجویان: هنوز عده‌ای 29 اردیبهشت 96 را باور نکرده‌اند جهانبخش محبی نیا اصل را بر باد ندهیم مجلس به موضوع بررسی آلودگی آب تهران ورود می کند معمای آب پایتخت «ابتکار» انتخابات اتاق اصناف و جریان‌سازی‌های آن را بررسی می کند سیاست بازی در انتخابات حجره‌داران آب از سر اصولگرایان گذشته است؟ سردرگمی اصولگرایی در ایفای نقش سیاسی تئاتر «دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان» به کارگردانی فرهاد فزونی از چه می گوید؟ مراسم عروسی نوه ملکه بریتانیا و مگان مارکل بازیگر هالیوود برگزار شد ازدواج سلطنتی با بودجه 42 میلیون دلاری! انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با احتمال پیروزی مجدد مادورو کلید خورد از بحران اقتصادی تا چالش مشروعیت دموکراسی صلح در خاورمیانه